Gouda, 23 januari 2025 – Fractie Gouda Vitaal heeft vanavond tijdens haar nieuwjaarsreceptie aangekondigd een meldpunt in te richten voor bewoners van Gouda die hinder ondervinden van gemeentelijk beleid. Vanaf 1 april kunnen inwoners hun ervaringen en klachten delen via specifieke pagina’s op de vernieuwde website van Gouda Vitaal. Tot die tijd kunnen meldingen worden ingediend via het e-mailadres info@goudavitaal.nl.
Focus op parkeerbeleid en afvalinzameling
Het nieuwe meldpunt richt zich onder andere op problematische gevolgen van recent ingevoerd gemeentelijk beleid. Een schrijnend voorbeeld is het parkeerbeleid, dat vooral jongeren en bewoners van de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem hard treft. Zo worden deze bewoners geconfronteerd met een maximaal aantal bewonersvergunningen, een beperking die hun mobiliteit beperkt en hen extra kosten oplevert. Daarnaast is de bezoekersregeling een punt van zorg: bewoners in deze wijken moeten betalen voor het ontvangen van bezoek met de auto, terwijl inwoners van andere wijken deze kosten niet hebben.
“Het is onacceptabel dat bewoners in bepaalde wijken moeten betalen voor het ontvangen van bezoek, terwijl zij dezelfde gemeentelijke belastingen betalen als andere inwoners,” stelt Gouda Vitaal. “Dit beleid heeft een discriminerend effect, en bovendien een negatieve impact op sociale contacten, iets wat juist gestimuleerd moet worden.”
Ook de recente veranderingen in afvalinzameling, zoals de plaatsing van afvalcontainers verder van de woningen, roepen zorgen op. Gouda Vitaal verwacht problemen, zoals meer zwerfafval, hogere kosten en ongemak voor ouderen die niet in staat zijn lange afstanden met hun afval te lopen.
Brede dekking van onderwerpen
Naast het parkeer- en afvalbeleid kunnen inwoners via het meldpunt ook andere problemen melden die voortvloeien uit gemeentelijke maatregelen. Denk hierbij aan knelpunten op het gebied van de WMO, jeugdzorg, gemeentelijke lasten, duurzaamheidsmaatregelen, openbaar vervoer en sport.
Samen zoeken naar oplossingen
Gouda Vitaal roept alle inwoners van Gouda op om gebruik te maken van het meldpunt. “Wij willen signalen uit de stad verzamelen en deze met het college bespreken om tot oplossingen te komen. Het is belangrijk dat de stem van onze inwoners gehoord wordt en dat beleid niet ten koste gaat van het welzijn van onze gemeenschap.”
Voor meer informatie en het indienen van klachten:
E-mail: info@goudavitaal.nl
Website: www.goudavitaal.nl
Einde persbericht
Heeft u nog aanvullingen of vragen over de inhoud? Neem contact op met onze fractie.
Gouda Vitaal
Recente reacties