De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald- en vergunning parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem.

De volgende vier scenario’s worden aan de inwoners voorgelegd:
1. Altijd (24/7) betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste parkeervergunning voor bewoners € 45,- per jaar kost en de tweede € 90,- per jaar;
2. Altijd (24/7) betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste en tweede parkeervergunning € 56,- per jaar kost;
3. Van maandag t/m vrijdag van 16:00 tot 24:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 24:00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste parkeervergunning € 50,- per jaar kost en de tweede € 100,- per jaar;
4. Van maandag t/m vrijdag van 16:00 tot 24:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 24:00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste en tweede parkeervergunning € 62,- per jaar kost.
Bij alle scenario’s geldt een tarief voor betaald parkeren voor externen van € 3,- per uur en een tarief voor parkeren van bezoekers van bewoners van € 0,40 per uur, uitgezonderd de parkeerterreinen Klein Amerika en Schouwburgplein.

De bewoners kunnen dus een keuze maken, dat lijkt democratisch maar helaas lijden alle vier de keuzes tot hetzelfde resultaat, er komt gereguleerd parkeren in de buurten Korte Akkeren en Kort Haarlem. Gouda Vitaal heeft eerder vastgesteld dat er nauwelijks draagvlak is in de buurten voor gereguleerd parkeren. Echter volgens de toenmalige wethouder ligt er een democratisch proces ten grondslag aan het invoeren van het gereguleerd parkeren in de buurten, op doorvragen bleek dat de wethouder hiermee bedoelde dat de gemeenteraad hierover gestemd heeft en er een meerderheid van de leden van de raad voor dit plan gestemd heeft. De inwoners van de wijken hebben dus eigenlijk geen inbreng gekregen, er zijn na het besluit van de gemeenteraad nog bijeenkomsten geweest in de buurt waarbij de bewoners nog wat mee kunnen praten over de manier waarop het gereguleerd parkeren ingevoerd gaat worden.

Echt democratisch kan zijn als de gemeente Gouda keuzes voorlegt waarbij ook de optie is om geen gereguleerd parkeren in te voeren in Gouda. Helaas heeft het huidige college zich vastgelegd op gereguleerd parkeren niet om parkeerproblemen op te lossen, maar door de groene agenda auto’s uit de buurten te verminderen of geheel weg te krijgen, zonder echte oplossingen voor de vervoersvraag van de bewoners. Men komt niet veel verder dan leenauto’s, bakfietsen en fietsles voor ouderen. Zelfs een uitstekend OV komt niet voor in de plannen.

Gouda Vitaal betreurd deze houding van het college en blijft zich inzetten voor de inwoners van Gouda.

Delen