De landelijke regering heeft laten weten dat zero emissie zones waarschijnlijk niet doorgaan in de Nederlandse steden, waaronder Gouda, echter de pas benoemde wethouder in Gouda uitte zich gelijk op televisie dat Gouda op de goede koers zit en dat het echt wel door zal gaan.

Schone lucht in de stad is natuurlijk fijn voor de bewoners en de bezoekers van de Goudse historische binnenstad, weg met de vieze diesels. Echte er zijn veel ondernemers en marktkooplieden die nog niet zo ver zijn, ze verdwijnen uit de binnenstad of van de markt. Een binnenstad die toch al geplaagd is door veel leegstand. Ook is er nog geen distributie hub, hoelang is hier nu al niet over gesproken in de Goudse gemeenteraad? Is het OV voor bezoekers nog niet op orde, en is fietsen in Gouda ronduit gevaarlijk, zeker voor ouderen of mensen die bewegingsbeperkt zijn. Wat we wel hebben is een mooie fietsenstalling in de binnenstad, met toiletvoorzieningen, dankzij een motie #GoudaVitaal.

Ondertussen gaat hetzelfde college en wethouder het parkeren in de buurten voor de bewoners moeilijk of zelfs onmogelijk maken, parkeerregulering is het toverwoord. Hoe de Gouwenaars op het werk moeten komen is niet de zorg van het stadsbestuur, er komt geen uitstekend OV of veilige fiets of loop zones. Nee het groene stadsbestuur presseert het om het fietsen nog onveiliger te maken door fietspaden te laten verdwijnen en samen te voegen met het autoverkeer. Ondertussen mislukken de groene projecten als leenfietsen, en de leenbakfietsen slaan ook inmiddels groen uit doordat ze niet gebruikt worden. Het veel geroemde Eco Park is ook een debacle, voorlopig heeft dit project al 4 1/2 miljoen gekost en staat wankel als er een vrachtwagen overheen rijdt.

Moeten we helemaal niets doen aan een beter leefklimaat in Gouda? Natuurlijk wel, maar niet door middel van halve of bij voorbaat tot mislukken gedoemde projecten. Bijvoorbeeld het duurzaam maken van het gotische Stadhuis voor 14 miljoen en wie weet nog meer! Laten we schone lucht geven aan de bewoners van de wijken aan de randen van de stad, een snelheidsbeperking op de A12 tot 80 kilometer geeft minder fijnstof en herrie. Een fietsers en voetgangers veilige stad actie ter hand nemen, losliggende tegels bijvoorbeeld en meer veilige zebrapaden. Actief lobbyen voor een beter OV zonder de dieselbussen. Lobbyen voor betere treinverbindingen, een directe IC trein naar Leiden en Amsterdam. Een bewaakte parkeerplek voor bedrijfsbusje, een groot laadstation voor elektrische auto’s, meer voorzieningen voor het laden van de elektrische auto’s bij de inwoners voor de deur. Werk aan de winkel voor de nieuwe Goudse wethouder, we gaan het zien!​ ​ ​ ​ ​

Hans van Dijk, fractievoorzitter Gouda Vitaal

Delen