Gouda Vitaal heeft kennis genomen van het memo aan de gemeenteraad over de deeloplevering Ecopark en vrachtwagen op verhoogd platform, bovendien heeft de fractie uit eigen waarneming misstanden en gevaarlijke situaties waargenomen op voornoemd Ecopark.

Wat zeer in het oog springt is o.a. het verhoogde platform met hekken rondom, waar het grofvuil overheen moet worden getild, de betonnen vloer die onder water staat en dus glad is en tot glijpartijen kan leiden, de bordjes met daarop vermeld  wat er in de containers moet zijn andersom geplaatst, wat voor grote verwarring zorgt en onnodig heen er weer rijden tot gevolg heeft en waarschijnlijk verkeerde materialen in de containers terecht komen.

Wij hebben naar aanleiding hiervan onder artikel 39 van het reglement van orde de volgende vragen aan het college van B&W:

  1. Het inrijden van het platform moet via een hoge helling, met een betonnen wegdek die waarschijnlijk met vorst en regen flink glad kan worden, is het college het met ons eens dat dit oprijden behendigheid vereist van de bestuurder? Met name oudere mensen durven niet de stellage op- en af te rijden. Zij zijn bang dat de stellage kan instorten. Bovendien is het overzicht niet goed en kan het tot gevaarlijke situaties leiden, hoe gaat het college dit aanpassen?
  2. Het tillen van het grofvuil over het hek is niet voor iedereen mogelijk, zeker voor bewegingsbeperkte mensen. Op welke manier gaat het college dit oplossen? Komt er hulp bij het tillen? Op welke manier voldoet dit aan het VN-verdrag van mensen met een handicap?
  3. De bordjes met daarop vermeld wat erin de containers moet zijn onduidelijk en niet goed geplaatst, laat het college dit aanpassen?
  4. Het personeel is chagrijnig en weigert aanwijzingen te geven, daardoor komt veel vuil in de verkeerde container terecht, bovendien maakt het personeel ongepaste grappen over een naam van een bezoeker, hoe gaat het college deze houding van het personeel verbeteren?
  5. Er is bij het binnenrijden geen plattegrond aanwezig met een overzicht waar de containers geplaatst zijn, gaat het college deze nog laten plaatsen?
  6. Bij de container plastic en karton staat een gevaarlijk trapje voor de container, anders kan je het er niet goed ingooien, dit is voor veel mensen een ongewenste gevaarlijke situatie, en voor oudere en die slecht te been ronduit gevaarlijk, hoe gaat het college dit laten aanpassen?
  7. Doordat de containers niet strak langs de muur zijn geplaatst, valt het afval er naast en als het afval er al in komt hoopt zich dit op aan een kant. Bij navraag blijkt dat niemand met bijvoorbeeld een bezem het afval over de container kan verdelen. Hoe gaat het college dit aanpassen?
  8. Bij licht wegend afval, zoals groenafval, maar ook plastic waait het al weg voordat het de container bereikt. Dit is ook het geval als er nauwelijks wind staat.  Hoe gaat het college dit aanpassen?
  9. Als er per ongeluk iets verkeerd valt in een container kan dit niet meer worden gecorrigeerd, ook niet door een medewerker, wat voorheen wel het geval was.  Een medewerker gaf aan dat de container dan restafval wordt. Hoe gaat het college dit aanpassen?
  10. De medewerkers gaven aan niet betrokken te zijn bij de nieuwbouw. Kan het college aangeven waarom de input vanuit de medewerkers die hier al jaren werkzaam zijn en hun ervaringen hierbij niet mee te nemen?

Naar aanleiding van het memo aan de gemeenteraad heeft de fractie van Gouda Vitaal nog deze vragen:

  1. Welke ervaring heeft de aannemer Wallaard met een dergelijk bouwwerk? Welke competenties hebben de personeelsleden van deze aannemer, opleiding, certificering en ervaring en is er gekeken naar ervaringen met nieuw gebouwde Ecoparken in andere steden?
  2. Hoe ziet de dagelijkse leiding en voortgang eruit op de bouwplaats? Welke  opleiding, certificering en ervaring heeft de leiding en uitvoeder?
  3. Wat voor strekte berekeningen zijn er verricht voor het bouwwerk? Wat voor normen zijn hier gehanteerd? Zijn de gehanteerde noemen zo krap dat een vrachtwagen overbelasting veroorzaakt en schade?
  4. Hoe bedrijfszeker is het platform als een vrachtwagen schade kan veroorzaken? Denk ook aan het gebruik van zware elektrische auto’s en bedrijfsbusjes?
  5. Is het college het met onze fractie eens dat de normen van de sterkte van het platform zo ruim moeten zijn, hoewel het niet toegestaan is, een vrachtwagen met gemak moeten kunnen dragen?
  6. Is het college het met de fractie van Gouda Vitaal eens dat de normen van het draagvermogen van het platform te krap zijn? En dat het platform onmiddellijk buiten dienst gesteld moet worden?
  7. Is het college het met de fractie van Gouda Vitaal eens dat er grove fouten zijn gemaakt zijn met het bouwkundig aspect van de bouw van het Ecopark?
  8. Is het college het met de fractie van Gouda Vitaal eens dat er onmiddellijk een onderzoek ingesteld moet worden naar de bouwkundige staat van het Ecopark? Een onderzoek dat uitgevoerd moet worden door een deskundig gecertificeerde derde partij die verder niet bij de bouw betrokken is geweest, die zo snel mogelijk rapporteert bij de gemeenteraad van Gouda?
  9. Is het college het met de fractie van Gouda Vitaal eens dat het Ecopark in de huidige staat onmiddellijk gesloten moet worden om gevaarlijke situaties en ongelukken te voorkomen?
  10. Mocht het college niet tot onmiddellijke sluiting van het Ecopark in de huidige staat overgaan, neemt B&W dan de volledige verantwoordelijkheid met alle consequenties, ook als er ongelukken en gevaarlijke situaties voordoen?

Gezien de urgentie en de gevaarzetting verwacht de fractie van Gouda Vitaal op zeer korte termijn een antwoord (en sluiting van het bouwwerk i.v.m. de veiligheid) op onze vragen.

Met vriendelijke groet,
Hans van Dijk
Fractievoorzitter Gouda Vitaal

Delen