Waar staan wij voor

Sociaal en duurzaam, maar haalbaar en betaalbaar

Het motto van Gouda Vitaal is “Sociaal en duurzaam, maar haalbaar en betaalbaar”. Dat klinkt mooi, maar wat betekent dat nu concreet. Wij proberen dat allereerst  hieronder uit te leggen.

 

Op deze pagina vindt u onze speerpunten voor de komende vier jaar (2022-2026). Wij houden u graag op de hoogte van de voortgang, zodat u kunt blijven volgen hoe het er mee staat.

Sociaal

Gouda Vitaal staat voor een goed sociaal beleid wat betekent dat iedereen moet kunnen meedoen.

Duurzaam

Gouda Vitaal realiseert zich dat een energietransitie nodig is en we minder afhankelijk moeten worden van gas en olie.

Haalbaar

Ambities zijn heel goed, maar Gouda Vitaal is er alert op dat dit niet leidt tot onrealistisch wensdenken, hetgeen in de politiek helaas te vaak voorkomt, zo ook in Gouda.

Betaalbaar

De gemeentelijke lasten voor inwoners zijn in Gouda al veel hoger dan in andere gemeenten, maar ook de schuld per inwoner is fors hoger. 

Ons plan

Sociaal

Gouda Vitaal is een partij die allereerst oog heeft voor inwoners die het zelf niet redden en ondersteuning nodig hebben. Soms is dat financieel (armoedebeleid), maar het kan ook gaan om inwoners die afhankelijk zijn van maatschappelijke voorzieningen vanuit bijvoorbeeld de WMO (bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, gehandicaptenvervoer, begeleiding, etc.). Ook de maatschappelijke organisaties die een bijdrage leveren aan het welzijn van onze inwoners hebben onze steun; medewerkers en de vele vrijwilligers in deze organisaties zorgen er dagelijks voor inwoners gebruik maken van diensten en kunnen deelnemen aan activiteiten. Denk aan bijvoorbeeld de vele verenigingen.

Ook gehandicapten en ouderen moeten kunnen deelnemen aan activiteiten en zij mogen niet worden beperkt door het ontbreken van bijvoorbeeld goede toegangsvoorzieningen of hogere kosten als gevolg van hun (fysieke) situatie.

Toen de energiecrisis in 2022 uitbrak en veel organisaties en inwoners door exploderende tarieven in de problemen kwamen, heeft Gouda Vitaal als eerste haar “10-punten plan”  gepresenteerd om inwoners en verenigingen te steunen. Het college is  later met haar eigen “winterplan” gekomen, waarin veel elementen uit ons plan waren terug te vinden. Gouda Vitaal heeft het winterplan altijd van harte gesteund.

 

Duurzaam

Iedereen kan zien dat onze planeet het zwaar heeft door een veranderend klimaat, hetgeen te maken heeft met een toenemend energieverbruik, en met name fossiele brandstoffen (gas, olie).

De gemeente stimuleert met diverse kleine subsidies dat inwoners overgaan tot isolatie van de woning. Dat steunen wij, maar het meest ingrijpend is de vervanging van de huidige warmtevoorziening op gas. Al in 2022 heeft GV gepleit om als overheid (gemeentelijk en/of regionaal) bij de exploitatie van collectieve warmtenetten (die voor veel inwoners de meest betaalbare oplossing zijn) als overheid veel meer de regie te nemen, bijvoorbeeld door een gemeentelijk of regionaal energiebedrijf, en dit niet over te laten aan commerciële energiebedrijven die daarmee een monopoliepositie verkrijgen, leidend tot hoge tarieven en dito winsten voor veelal buitenlandse aandeelhouders.

Helaas is dit niet overgenomen, en is dit jaar door het college aangegeven dat de exploitatie van (grootschalige) warmtenetten in Gouda niet gaat lukken omdat dit leidt tot te hoge tarieven voor inwoners, en inwoners vooral zullen moeten investeren in eigen, individuele warmtepompen. Een gemiste kans !!!

 

Haalbaar

Ambities zijn heel goed, maar Gouda Vitaal is er alert op dat dit niet leidt tot onrealistisch wensdenken, hetgeen in de politiek helaas te vaak voorkomt, zo ook in Gouda. Wij zien dat terug in het debacle rond het nieuwe afvalinzamelingsstation, het zogenaamde Ecopark, waarmee meer dan 4 miljoen euro verloren is gegaan.

Daarnaast geloven wij niet dat het door inwoners vooraf scheiden van afval effectief is. De ervaring leert dat, ondanks veel goede bedoelingen, er toch altijd een vorm van nascheiding nodig is, waardoor de kosten alleen maar hoger worden (zowel gescheiden inzamelen als achteraf nascheiding, betekent feitelijk dat er twee maal wordt gescheiden, en dus ook extra kosten hiervoor worden gemaakt).

Andere onderwerpen die wij niet haalbaar achten, betreffen het streven van de gemeente om het autobezit en -gebruik in Gouda terug te dringen; wij vinden dat het college te gemakkelijk voorbij gaat aan het feit dat veel inwoners hun auto nodig hebben, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. Verder gaat het college te gemakkelijk voorbij aan de problemen die voor ondernemers ontstaan als gevolg van de invoering van de zero-emissie zone in de binnenstad. Elektrische bussen of vrachtauto’s zijn vaak niet alleen nog te duur, maar sluiten ook nog niet goed aan bij de behoeften van de ondernemers (te klein, te lage actieradius, etc.).

De plannen van de gemeente om al in 2040 CO2 neutraal te zijn, d.i. geen woningen meer te hebben aangesloten op het gasnet en misschien ook geen parkeervergunningen meer af te geven voor benzine auto’s, lijken ons ook al niet realistisch, gezien problemen met het elektriciteitsnet en landelijke ontwikkelingen die juist de tegenovergestelde richting op lijken te gaan. Niet uitgesloten moet worden dat landelijk meer tijd wordt genomen voor de energietransitie.

 

Betaalbaar

Politici lijken bij het maken van kostbare plannen helaas steeds vaker te denken dat het bij de gemeente om monopolie geld gaat. Helaas is dat niet waar.

De gemeentelijke lasten voor inwoners zijn in Gouda al veel hoger dan in andere gemeenten, maar ook de schuld per inwoner is fors hoger. Die schuld per inwoner (nu 3000 euro per huishouden)  zal de komende jaren nog verder stijgen, als het aan het college ligt. Die kan wel groeien tot 4.500 euro per huishouden. Het streven is de komende jaren nog veel meer te lenen voor de plannen die het college heeft. Soms is het onvermijdelijk, denk aan onderhoud wegen, riolering en achterstallig onderhoud van gemeentelijke panden. Echter, 13 miljoen euro voor o.a. verduurzaming van het Stadhuis, 2 miljoen euro voor herstel van vaarroutes, het debacle van 4,5 miljoen euro voor het Ecopark, zijn bij elkaar een bedrag van 600 euro per huishouden. En dat is echt geen monopolie geld.

Daar komen de miljoenen plannen nog bij voor de wijkmobiliteitsplannen, waarbij niet alleen de gemeente veel moet investeren, maar ook inwoners nog extra moeten betalen voor een afnemende parkeergelegenheid in hun wijk, wanneer parkeervoorzieningen worden vervangen door groen.

Waar staan wij voor

door | mrt 8, 2021

Ons plan